نظرسنجی
نظر شما در مورد این وبسایت چیست؟
عالی
59%
 
خوب
23%
 
معمولی
5%
 
ضعیف
10%
 
  • تلگرام
  • تلگرام
امروز
۱۳۹۵ دوشنبه ۱۵ آذر
اِلأِثنين ٥ ربيع الاول ١٤٣٨
Monday, December 05, 2016
کد : 621-41782      تاریخ ایجاد : ۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ ارديبهشت   آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ ارديبهشت    تعداد بازدید : 159

چرا برخی از کودکان پس از مصرف انتی بیوتیک دچار اسهال میشوند

برخی از کودکان به آنتی بیوتیک حساس هستند و معده آنها نمیتواند آنتی بیوتیک را تحمل کند و دچار ناراحتی های گوارشی می شوند مخصوصا این مورد در کودکانی که زیر دو سال هستند بیشتر دیده میشود .از کجا بدانیم کودکانی که دچار اسهال می شوند از آنتی بیوتیک است ویا مشکلات گوارشی دیگر دارد؟ چه نشانه هایی دارد و در این مواقع چکارباید بکنیم

 میزان شیوع عارضه  جانبی اسهال که به دنبال مصرف آنتی بیوتیک ها ایجاد می شود، یک نفر از هر ۵ کودک است. این عارضه تقریبا پس از مصرف اکثر آنتی بیوتیک ها در کودک ایجاد می شود. احتمال ایجاد این نوع اسهال در کودکان دو ساله و یا با سنین بالاتر کمتر است. معمولا شدت این نوع اسهال متوسط بوده و تا زمانی که کودک را دچار دهیدراسیون (Dehydration) ننماید، مضر نیست. به کافی نبودن مایعات در بدن، دهیدراسیون می گویند. علائم دهیدراسیون شامل کم ادراری، خستگی، بدخلقی و خشکی دهان می باشد.

 

علائم و نشانه های اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها:

در این نوع اسهال هم زمان با مصرف آنتی بیوتیک، مدفوع حالت شل و آبکی دارد و معمولا بین یک تا هفت روز این حالت در مدفوع کودک دیده می شود. این نوع اسهال معمولا از روز دوم تا روز هشتمِ مصرف آنتی بیوتیک ادامه دارد.

علل ایجاد اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها:

در داخل روده ها، میلیون ها باکتری که به هضم مواد غذایی کمک می کنند، وجود دارد. با مصرف آنتی بیوتیک ها جهت از بین بردن باکتری های مضری که منجر به ایجاد بیماری در بدن کودک شده اند، باکتری های خوب روده ای نیز از بین می روند. پروسه ی از بین رفتن باکتری های خوب روده ای و ایجاد دوباره ی آنها سبب ایجاد اسهال می شود.

عوارض اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها؛ دهیدراسیون و التهاب روده ی بزرگ:

خطر ایجاد دهیدراسیون در کودکانِ کمتر از یک سالِ مبتلا به اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها، بیشتر است. بنابراین باید از رسیدن مایعات به مقدار کافی به بدن کودک اطمینان پیدا کنید و علائم دهیدراسیون را به خاطر بسپارید.

به ندرت التهاب روده ی بزرگ در اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها رخ می دهد. علائم التهاب روده ی بزرگ بدین شرح است:

*اسهال شدیدی که ممکن است همراه با خون و یا موکوس باشد.

*تب

*درد شکمی

*ضعف شدید

مراقبت از کودکان دچار اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها در خانه:

در صورتی که شدت اسهال متوسط بوده و حال عمومی کودک خوب باشد، درمان با آنتی بیوتیک همراه با مراقبت از کودک در خانه، ادامه یابد و از قطع خودسرانه ی درمانِ کودک با آنتی بیوتیک بپرهیزید.

هیدراته نگه داشتن بدن کودک به وسیله ی نوشاندن آب به او، ضروری است. از دادن آب میوه و یا نوشیدنی های دیگر بپرهیزید چرا که ممکن است سبب شدت یافتن اسهال شود.

از خوراندن حبوبات و یا غذاهای تند به کودک بپرهیزید.

اگر اسهال سبب التهابات و یا قرمزی پوست ناحیه مقعد و اطراف آن شد، ناحیه ی درگیر را با آب ولرم بشویید و کاملا خشک نمایید و سطح پوست را با کمی پماد زینک اکساید و یا وازلین بپوشانید.

 

227 چرا برخی از کودکان پس از مصرف  آنتی بیوتیک ها دچار اسهال می شوند؟

 

زنگ خطر جهت مراجعه و یا تماس با پزشک:

*ایجاد اسهال شدید در کودک

*ایجاد تب

*مشاهده خون در مدفوع

*خستگی و ضعف کودک و عدم تمایل کودک به نوشیدن آب

*مشاهده علائم دهیدراسیون

زنگ خطر جهت مراجعه سریع به مراکز درمانی و یا تماس با اورژانس:

*درد شدید در کودک

*مشاهده مقدار زیادی خون در مدفوع

*بدتر و وخیم شدن حال کودک

نظر شما :
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
captcha